Spotify neemt afscheid van dit jaar met een reeks opmerkelijke billboards die in veertien landen te zien zijn (Nederland hoort daar niet bij). De reclamecampagne heeft de slogan ‘Thanks, 2016. It’s been weird’, schrijft AdAge Creativity.
De boodschappen op de enorme posters zijn gebaseerd op data van luisteraars uit 2016. Zo verwijst een advertentie in New York heel specifiek naar een bepaald persoon: “Lieve persoon in het Theater District die 5376 keer naar de soundtrack van de musical Hamilton luisterde. Kun jij kaartjes voor ons regelen?”
Spotify haakt daarmee in op de hitmusical Hamilton, die compleet is uitverkocht. Online worden extreem hoge prijzen voor kaarten geboden.
Maandag waren de eerste advertenties te zien in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Denemarken.
Op een billboard in het Verenigd Koninkrijk staat: "Lieve 3749 mensen die 'It's The End Of The World As We Know It' op de dag van de Brexit hebben geluisterd, hang in there."
Spotify's marketingdirecteur Seth Farbman vertelt aan Creativity: "Er wordt gediscussieerd over of big data zorgt voor minder creativiteit in de marketing, maar wij hebben dat idee op z'n kop gezet. Data inspireert ons juist en geeft ons inzicht in de emoties die mensen uiten."